Powered By Blogger

Nak rasa dalamnya laut, jangan guna kedua belah kaki.

Cuti smeseter kali ni tak banyak benda yang aku lakukan untuk manfaatkan masa aku sepenuhnya. Hari hari aku terdapat similariti daripada isnin sampailah ahad. Bangun pagi, gosok gigi, cuci kaki dan mandi. Tengok tv, makan pagi, tidur kembali. Rima akhir tu sengaja aku samakan sebab nak show off bakat aku.

Even masa raya haji hari tu pun taklah semeriah tahun tahun sebelumnya. Tak pula aku mengenakan baju melayu dan bersongket serta berkaca mata hitam berjalan ke masjid untuk menunaikan solat. Aku cuma menyarung baju melayu bersama kain pelikat sahaja. Memang raya kali ini tidak seceria tahun sebelumnya. Lembu yang diikat di pokok masjid itu tampak lebih ceria walaupun ajalnya bakal sampai.
Aku namakannya Alex.

Disebabkan kebosanan yang melampau, tumpuan aku agak terjejas dan aku mula berfikir untuk melakukan perkara yang bukan bukan. Sampai satu ketika aku merancang untuk menjamah makanan kucing bersama coca cola untuk sarapan pagi. Agak bida'ah untuk dilakukan dalam sosioekonomi negara kita. Tersedar dari lamunan, cepat cepat aku bentang sejadah dan takbir raya kuat kuat.

Di sebelah petang pula, aku biasanya akan ke padang golf atau driving range. Driving range tu bukanlah tempat untuk berlatih memandu sebaliknya tempat untuk berlatih memukul bola golf.
Ada suatu hari tu aku terlupa untuk tuck in baju ketika berada di driving range. Sedang asyik memukul bola, seorang lelaki linkungan 50-an memanggil aku.

" You tau tak attire kat sini mcm mana?! Baju masuk dalam , i captain kat sini nanti committee member nampak u pakai macam mana malu i . U go leave now."

"Oh, i'm really really sorry sir, actually i'm from Singapore and this is my first time coming to Malaysia. I really have no idea about the rules. I'm sorry, but i think you could have used some more polite words sir. Wow captain, so this is how u treat ur customers in Malaysia? Really? Fair enough then, i'm leaving now. Oh by the way, i'm a writer. I write about places and their cultures. And this time i'm writing an article entitled " Malaysia: Meet the people, experience the culture. "
So guess the contents."

Terpinga-pinga pakcik tu memerhatikan aku berjalan ke arah kereta. Walhal plate kereta NCD, tersangatlah singaporean nya disitu. Itulah dia mentaliti sesetengah masyarakat kita. Baru buat salah sikit dah bersikap kurang ajar. Boleh je cakap baik baik pun sebenarnya. Takde aku tak masuk baju kat dalam tetibe kayu golf kau patah ke kan. Takde kan pakcik.

So, sampai di sinilah entri kali ini. Cuti semester pun dah berakhir. Bermulalah semester 4 dan azam kali ini adalah untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Insyaallah.

1 comment: